تهیه و توزیع نهال, هرس و پیوند درختان

درباره هرس درختان میوه

هرس درخت میوه بریدن و برداشتن قسمت هایی از یک درخت میوه است. این شیوه تعدادی از تکنیکهای باغبانی که در کنترل و رشددرخت یا دربرداشتن شاخه‌های مرده یا بیمار درخت را در بر می‌گیرد.

چوب مرده یا بیمار را برداشته و تشکیل گل و غنچه‌های میوه را تحریک می‌کند. هرس اغلب به معنی بریدن شاخه هاست، گاهی اوقات برداشتن کامل شاخه‌های کوچکتر است.

ممکن است به معنی برداشتن جوانه‌های تازه، غنچه‌ها، برگها و غیره هم باشد. توجه دقیق به هرس و پرورش درختان جوان روی محصول و طول عمر آنها تأثیر می‌گذارد.

پرورش و هرس خوب می‌تواند از صدمه زدن بعدی نقطه انشعابهای (جایی که تنه درخت به دو یا تعداد بیشتری شاخه منشعب می‌شود) ضعیف که موجب شکسته شدن شاخه‌ها در اثر سنگینی وزن میوه، برف، یا یخ می‌شود، جلوگیری بکند. برای اینکه درک بهتری از نحوه هرس و اینکه چگونه هرس کردن باعث تغیر در رشد درخت می‌شود را داشته باشیم بهتر است تا کمی اطلاعات دربارهٔ هرس داشته باشیم.

گیاه از محل بافت جدید که بخشینه (در نزدیکی بندهای ریشه و جوانه‌ها) نامیده می‌شود و حاوی سلول های جوان است شروع به رشد می‌کند. رشد بخشینه به منظور بهروری سریع و رو به بالا برگها از نور خورشید و اینکه ریشه‌ها قابلیت نفوذ در خاک را داشته باشنداست. به محض رسیدن به ارتفاع کافی ریشه‌ها و شاخه‌ها شروع به ضخیمتر شدن می‌کنند تا با این وسیله گیاه را سراپا نگه دارند.

به این بندهای رشد کننده گیاه جوانه‌های زاویه ای می‌گویند. جوانه‌های زاویه ای هورمون اکسین (هورمون رشد) را تولید می‌کنند که نه تنها باعث تسریع رشد سلولها می‌گردد بلکه از رشد شاخه‌ها ی جانبی و عمقی که ممکن است باعث کاهش دریافت نور خورشید و املاح معدنی توسط درخت شوند جلوگیری می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *