طراحی فضای سبز, مبارزه با آفات

معرفی آفات مهم گیاهان فضای سبز اصفهان

اهمیت فوق العده گیاهان موجود در پارکها و فضای سبز شهری به دلیل جذب و کاهش الاینده های هوا ، تعدیل شرایط جوی به ویژه دما ، زیبا سازی محیط ، تاثیرات عاطفی و ایجاد نشاط و شادابی و … بر کسی پوشیده نیست.

یکی از مهمترین موارد حفاظت از این سرمایه های ملی ، شناسایی دقیق آفات و بیماری های گیاهان مناطق شهری و مبارزه اصولی با آنها می باشد، بدین منظور چند گونه از آفات مهم و کلیدی درختان ، درختچه ها و گیاهان پوششی مورد بررسی قرار گرفت.

کنه دونقطه ای Tetranychus urticae(Acarina:Tetranychidae)

کنه دو نقطه ای (کنه تار عنکبوتی) از جمله آفات با دامنه میزبانی وسیع بوده و به انواع درختان و درختچه های فضای سبز شهری خسارت می زند.میزبانهای مهم این آفات عبارت اند از : درختان نارون ، چنار، انواع سوزنی برگان نظیر سرو شیراز و سرو نوش ، اقاقیا ، بید ، زبانگنجشک ، درختچه های یاس زرد ، به ژاپنی ، پیرکانتا و انواع گلهای فصل نظیر ناز افتابی و جعفری.

شکل شناسی

جانور کامل این کنه بیضی شکل و دارای ۴ جفت پا است. رنگ آن در بهار سبز مایل به زرد و در تابستان و زمستان به رنگ قرمز و نارنجی در می آید.در پشت بدن کنه ۲ لکه مشاهده می گردد به همین دلیل به ان کنه دو نقطه ای گفته می شود.

نحوه خسارت

کنه ها اغلب در سطح زیرین برگها فعالیت کرده و به دلیل دارا بودن قطعات دهانی از نوع برنده –مکنده ابتدا نسج گیاه را پاره نموده و پس از خروج شیره نباتی از آن تغذیه می کند.سلول های محل آسیب دیده از بین رفته و در نتیجه نفوذ هوا به داخل پارانشیم ، لکه های رنگ پریده روی سطح برگ ایجاد می شوند. بر اثر فعالیت آفت و ایجاد تار ، شاخ و برگ گیاه حالت گرد آلود گرفته و به شدت از زیبایی میزبان کاسته می شود. در صورت عدم مبارزه به موقع گیاه به حالت خشکیدگی کامل نیز می رسد.

نحوه کنترل

در مراحل اولیه ی آلودگی می توان با شستشوی گیاه به وسیله ی آب و صابون مخصوص سمپاشی به غلظت ۲ تا ۳ در هزار با این افت مبارزه نمود.ولی در مراحل طغیان آفت مبارزه با استفاده از سموم کنه کش اختصاصی نظیر آبامکتین ،هگزی تیازوکس،آمیتراز، آزوسیکلوتین، فنازاکواین،فن پیروکسیمیت، پرو پار ژیت ، بروموپروپیلات و تترادیفرون طبق دستور عمل های کارشناسان گیاه پزشکی امکان پذیر است.

نکته مهم در خصوص کنترل این آفت شروع عملیات مبارزه بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم الودگی می باشد. ضمنا شستشوی گونه های گیاهی حساس هر  ۱۰ _ ۱۵ روز یکبار به صورت ذکر شده تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش جمعیت آفت میزبان سمع مصرفی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *